Hoe verzamel jij recensies?
Er zijn nieuwe regels rondom het online publiceren van recensies. De Europese commissie heeft onderzoek gedaan, hieruit blijkt dat meer dan de helft van de websites die zij onderzocht hebben niet voldoen aan de regels.
Dit zijn de meest voorkomende zaken die niet op orde zijn bij de ondernemingen:
- Informeren over de herkomst van de recensies.
- Geen informatie tegen het weren van neprecensies.
- Er wordt niet verteld of er een voordeel tegenover de recensies heeft gestaan.
Valse recensies, likes en volgers zijn verboden. Eerder stond dit nog niet zo letterlijk in de wet. Dat is nu aangepast. De Europese Commissie geeft een aantal voorbeelden van hoe dit gecontroleerd zou kunnen worden:
- Opgeven van een boekingsnummer.
- Registratieplicht voor het plaatsen van een recensie.
- Met technische middelen controleren of iemand consument is, zoals controleren van een IP-adres of het e-mailadres verifiëren.
Bron: De Ondernemer
Je wilt natuurlijk niet dat je hier problemen mee krijgt. Onderstaand een aantal punten hoe je er zelf voor zou kunnen zorgen dat jij je aan de regels houdt.
- Bekijk wie de reviewer is. Heeft deze persoon er een naam bij gezet of is dit anoniem? Staat er een naam bij, dan kun je kijken of hij/zij in het klantenbestand staat.
- Kan het kloppen wat de reviewer vermeld in zijn/haar recensie?
- Geeft deze reviewer vaker recensies? Wanneer er veel recensies geschreven worden in een korte tijd door dezelfde reviewer kan dit een aanwijzing zijn dat deze niet echt zijn. Onderzoek ook of deze recensie vaker gebruikt is voor andere ondernemingen. Gebruik hiervoor zoekmachines.
Waarschijnlijk vind je dit allemaal teveel gedoe en heb je hier geen tijd voor. Wij hebben de oplossing! Sinds oktober 2021 hebben wij namelijk een koppeling met Trustpilot. Dit is een online platform dat helpt bij het verzamelen van recensies. Zij willen de gasten een stem geven. Jij als ondernemer kan hier de vruchten van plukken. Als je gebruikt maakt van Trustpilot kun je op een veilige manier recensies verzamelen zonder dat je daar zelf veel moeite voor hoeft te doen.
Welk voordeel heeft onze koppeling voor jou?
Wanneer er een bestelling wordt gedaan via jouw e-food webshop wordt er automatisch een e-mail verzonden naar de klant, met de vraag jouw onderneming te beoordelen. Je hoeft hier zelf helemaal niets voor te doen. Maak je nog geen gebruik van Trustpilot? Neem eens een kijkje op de website van Trustpilot misschien dat zij hierbij kunnen helpen.
Heb je dit wel? Dan kun je de koppeling makkelijk zelf activeren via mijn.ntf.nl. Mocht dit niet lukken dan kunnen wij je hier uiteraard bij helpen. Je kunt bellen naar 0345 639 100 of mailen naar info@ntf.nl.
Wat geldt er per 28 mei 2022 voor jou?
Nieuwe regelgeving:
- Je moet op je site duidelijk aangeven wat je review policy is en hoe je nepreviews tegengaat. Bijvoorbeeld door IP-adressen te controleren of door aan te geven dat je gecontroleerd hebt dat de reviewer daadwerkelijk het product gekocht heeft, of de dienst heeft gebruikt.
- Je mag je niet voordoen als een consument en zelf reviews plaatsen over je eigen producten of diensten.
- Je mag een reviewer niet betalen of voordeel geven om een review te schrijven zonder dit bij de review aan te geven. Dit moet je uitdrukkelijk erbij vermelden.
- Je mag geen negatieve reviews verwijderen zonder dit te vermelden en alleen de positieve laten staan. Tenzij je kunt aantonen dat een negatieve review vals en dus onrechtmatig is.
- Op social media mag je zelf geen likes plaatsen of laten plaatsen om je site of product te promoten.
- Je mag niet via je eigen website doorlinken naar een andere website die beoordelingen over het betreffende product of de dienst bevat, tenzij je de echtheid van die reviews kunt garanderen.
Bron: kvk