Personeelstekort in de horeca

Door de coronacrisis is de horeca voor een langere tijd stil komen te liggen, veel ondernemers zijn in de problemen gekomen er zijn maar liefst 60.000 banen verloren gegaan. Er is ook nauwelijks instroom in vanuit opleidingen. “Welke ouder zegt nu nog tegen zijn kind dat een horecaopleiding een goed idee is?” vraagt Edwin Vlek van FNV Horeca zich af.

Hoe vind je geschikt personeel?

Om goed personeel te werven moet je gebruik maken van je online en offlinekanalen. De middelen die je hebt kun je inzetten om een grote doelgroep te bereiken. Via social media kun je bijvoorbeeld een advertentie plaatsen voor een vacature. Offline werven via je eigen bestaande personeel blijft de beste manier. Jouw eigen personeel weet het beste wie er goed bij de zaak passen. Om het personeel motiverend te laten zoeken naar personeel deel je bijvoorbeeld een beloning uit zoals een waardebon. 

Horeca als aantrekkelijke werkgever

Nu is het de vraag, hoe gaat de horeca ervoor zorgen dat deze werknemers terugkomen in de horeca? Er wordt een mega groei verwacht op het moment dat de horeca weer volledig open mag. Maar is de horeca nog wel aantrekkelijk als werkgever? Hebben de werknemers wel behoefte aan zo’n hoge druk zodra alles weer opengaat? Hoe kan je dit als ondernemer het beste aanpakken?

Praktische oplossingen

Het antwoord op deze vragen komt uiteindelijk op hetzelfde neer, maak het voor jezelf en de werknemers leuker en makkelijker om te werken. Zodra de horeca opengaat moeten de werknemers met plezier naar werk komen. Hoe pak je dit aan? Hier zijn een aantal tips voor om jouw personeel te motiveren.


  • Neem het goede voorbeeld tegenover jouw werknemers, kom op tijd en laat zien dat je goed met druk om kan gaan. Niet zuchten en steunen wanneer het even tegenzit zodat er geen negatieve energie in het team terecht komt.
  • Geef de werknemers niet het gevoel dat ze hier zijn om jou te helpen met geld verdienen. Zorg ervoor dat ze het gevoel hebben dat ze een onderneming draaiende houden en de gasten tevreden houdt. Plezier en vertrouwen is de sleutel om deze aankomende drukte te doorstaan. 

Technische oplossingen

Met slimme, gastvrije automatisering kan je de druk op het team verminderen. Met QR-codes op tafels bijvoorbeeld bespaar je op personeel en zorg je voor een veilig gevoel bij klanten. De gasten kunnen op hun eigen tempo online bestellen via hun smartphone. Het personeel hoeft niet lang bij de tafels te staan om de bestellingen af te nemen. Verder bestellen gasten gemiddeld 28% meer omdat ze meer tijd hebben om het assortiment te bekijken.


Meer weten over QR bestellen op het terras, of andere selfservice oplossingen? Laat je gegevens achter in het formulier en wij bellen terug! 

Formulier

Contact