Cafetaria tot en met mei een omzetgroei van 1,7%
Reden voor de groei
Mei is traditioneel een van de belangrijkste omzetmaanden van het jaar, waarin normaal gesproken 22% tot 23% van de jaarlijkse omzet wordt gerealiseerd. Dit jaar heeft mei echter een opmerkelijke groei laten zien met een omzetaandeel van maar liefst 26,6%. Deze groei onderstreept het toenemende belang van online verkopen via online bestellen via de bestelsite, vooral omdat de kassaverkopen teruglopen. Tot en met mei daalden de kassaverkopen met 0,9%, en in mei alleen zelfs met 6,5%. Daarentegen is de online omzet in dezelfde maand met maar liefst 14,1% gestegen.
Deze cijfers laten duidelijk zien dat gasten steeds vaker de voorkeur geven aan online.
Oorzaak van de daling omzetaandeel snacks
De productgroep snacks ziet dit jaar een duidelijke daling in omzet, met een afname van 2,4% tot en met mei 2024. Deze daling komt vooral voort uit de kassaverkopen, die met maar liefst 7,3% zijn gedaald, wat aanzienlijk slechter is dan de daling van het totale kassaverkopen.
Aan de andere kant doen snacks het online veel beter, met een omzetstijging van 8,1%, bijna gelijk aan de totale groei van de online-omzet. Ondanks deze online groei, zou je verwachten dat snacks, gezien hun hogere aandeel in de online verkopen, nog meer zouden profiteren van de toename in online-omzet.
Het verschil tussen de daling in fysieke winkels en de groei online benadrukt een verschuiving in het bestelgedrag van de gasten.
Waar de schoen wringt: de relatieve prijsstijging
Waar de schoen wringt, is bij de prijsstijging van snacks. Neem de frikandel, goed voor 25% van de snackverkopen. Deze blijft qua prijsontwikkeling duidelijk achter bij de rest van het cafetaria-assortiment, dat gemiddeld met meer dan 10% in prijs stijgt. Dit geldt net zo goed voor de hamburger, de nummer twee onder de snacks.
De conclusie is dan ook dat de daling in het omzetaandeel van snacks wordt gedempt door hun relatief sterke positie online. Zonder deze online ‘verkoopboost’ zou de omzet van snacks zeker nog eens enkele procenten meer zijn gedaald.
Bron
Per maand worden alle transacties van het horecaplatform van NTF op productniveau in omzet, stuks en volume geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market voor een constante groep van cafetaria’s. Het gaat daarbij om de verkopen van januari 2022 tot en met mei 2024.
De komende maanden blijft More2Market de omzetontwikkeling volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.