Goed nieuws uit de cafetariawereld in 2023
Goed nieuws voor alle ondernemers uit de cafetariabranche: t/m september 2023 is er een stijging van 8,4% van de totale omzet te zien in vergelijking met vorig jaar. De groei werd vooral gerealiseerd door online dat met 10,5% toenam, veel sneller dan vanuit de kassa/cafetaria waar de omzet op 7,7% staat. Het aandeel online kwam hierdoor uit op 25%, dat wil zeggen een derde van de omzet vanuit het cafetaria.
Dit blijkt uit verzamelde gegevens via de kassadata van NTF, op basis van 360 cafetaria’s met een gezamenlijk aandeel van 20% in de Nederlandse cafetariamarkt, van zowel de verkopen offline als online.
Zomermaanden
De zomermaanden brachten wat uitdagingen met zich mee. In juli en augustus daalde de omzet in de cafetaria's, maar online bloeide met respectievelijk 6,3% en 15,8%. Hoewel september een opleving zag in de traditionele cafetaria (+8,9%), bleef online met +15,6% nog steeds de koploper.Zomer 2022 gelijk aan 2023
Wat opvalt is dat de totale omzet van kassa en online in de zomermaanden van 2022 en 2023 nauwelijks van elkaar verschillen. De omzetten in juli en augustus in beide maanden lopen nauwelijks uiteen, ondanks de prijsstijgingen die cafetariabedrijven hebben moeten doorvoeren.Aandeel online stabiel op ruim 25%
Het online aandeel blijft groeien en is nu ruim 25%, wat een stijging is van 3% ten opzichte van 2021. En er staat nog meer te gebeuren! De drukste online maanden moeten nog komen, namelijk oktober tot en met december.Stabiliteit in aanbod en online gemak
Opvallend is dat ondanks een prijsstijging van meer dan 10%, het assortiment in cafetaria's stabiel blijft. Dranken, frites, snacks, menu's en ijs blijven onverminderd populair. Zelfs online, waar het type snack soms verschilt van het aanbod in de cafetaria, blijft de loyaliteit van klanten onverminderd hoog.Achter de cijfers
Deze opmerkelijke trends zijn gebaseerd op gegevens verzameld via de kassadata van NTF, waarbij 360 cafetaria's zijn betrokken die samen 20% van de Nederlandse cafetariamarkt vertegenwoordigen. Rien de Koning van More2Market heeft de gegevens geanalyseerd, wat heeft geleid tot deze boeiende inzichten.
Heb je specifieke vragen over een bepaalde regio of productgroep? Neem gerust contact op via rien@more2market.nl. Ook in de komende maanden blijven More2Market en NTF de ontwikkelingen volgen en dieper graven in deze smakelijke trends. Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in de cafetariawereld!